Subscribe:

April 11, 2012

Teh susu





Antara teh susu yang palng sedap aku minum adalah masa Putrajaya tahun lepas. Teh susu tu dihidangkan untuk breakfast. Aku minum dua cawan teh susu tu.

Rasa teh taklah ketara sangat, tapi bau harumnya sangat kuat dari jauh boleh harum. Sampai hari ni teringat-ingat. Hehehe.

Rasa susunya lemak dan agak cair. Agaknya chef PICC café tu guna susu cair agaknya. Tapi bila aku cuba sendiri kat rumah guna susu cair Marigold dan Teh Boh tak jadi pula sedap macam tu.. Hairan..



-----------
Buat air teh ni pun ada tekniknya juga. Teknik yang betul boleh memanjangkan jangka hayat teh, dan mengawal bau air teh yang dihasilkan. Khasiat teh juga dipelihara, biasanya berkait dengan suhu air panas,

Ada orang suka daun teh direneh terlebih dahulu, anggaran 2 minit ke, sebelum dicampur susu, madu, lemon atau cengkih. Suu air panas yang disyorkan 80’c atau 85’c, bergantung pada citarasa. Tengok pada geografi dan budaya tempt tersebut lah.

Sesetengah pula larutkan sekali teh dan gula kemudian ditaruk air panas.

Tapi kalu aku, hentam saja lah. 2x 5 atau 5x 2, semuanya jadi air teh juga. Sedap minum juga, yang pnting rasa nikmat. :))


Bacaan tambahan:

10 comments:

alan said...

aku suka teh tarik time praktikal dulu..brader cafe tu guna susu marigold

nGiau said...

sya suka teh tarik..hehe. tapi tu teh sus menggoda la..sedap nampak.

Afzainizam said...

aku pernah gi kursus sebuah hotel penginapan kat Genting lah ... dia hidang teh... susu kemudian tuang lerrr..

Seriussss ni....sekali aku terlihat susu tu dia pakai susu tepung dumex jerrr...di bancuh dalam jug...

mungkin dah namanya hotel semua rasa sedap ajerr....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
nissan ad resort y10

asrul rae said...

afzainizam:

pakai dumex ke? Dumex boleh cari kat kedai. Tapi daun th dia pakai tu sama ke dengan teh Sabah/ Lipton/ Teh Boh selalu kit minum tu? Atau ada daun tersendiri?

kedai mamak, diorag guna teh merah tu. Rasa kelat, sesuai wat teh tarik.. dah tanya dia dulu. :)

asrul rae said...

ngiau:

iya emang menggoda.. sayangnya itu cuma gambar dari Google sajaa.. hehehe

alan said...

teh kat hotel dgn umah sama je..dorang guna jenama biasa cuma sebab kita rasa kat hotel tu macam best, tu pasal rasa sedap..padahal biasa je.

ramai yang sangka teh tarik dengan teh susu tu lain padahal sebenarnya sama je..bezanya cuma ditarik..

dulu aku keje satu cafe ni..dorang nak teh tarik tapi sebab aku malas nak buat so aku gunakan teh susu yang dah siap bancuh dalam jug.

aku tarik je teh tu tinggi tinggi, campur air panas sikit..jadilah teh tarik hahaha.

asrul rae said...

susu pekat manis, paling tak sedap susu cap teko.

Marigold OK lah.

sekarang ada jenama Gold Coin, dari F&N sedapjuga susu dia. Terasa lemaknya..

Marigold tuu sedap ok lah

Afzainizam said...

ooohhh lupa lah nak sebut ... kat hotel tu guna teh boh ajerr...

En.asrul.. aku syorkan ko cari tea cap brand AHMAD TEA-LONDON- flavour Vanila... bubuh susu guna susu pekat cap carnation.. ko akan rasa teramat lain dari yang lain beb..

rasa tetap teh susu tapi macam ko dudok minum tea kat starbucks je tau rasanyer...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
nissan ad resort y10

asrul rae said...

ahmad tea. tak tau jenama tu, takda pun kat kampun nii.. hehe

asrul rae said...

Alan:

teh tarik guna susu khas kan? Marigold ada susu utk teh tarik saja..

serbuk teh pun diorang pakai pakai kilo punya. Teh timbang. warna merah dan perisa kelat sket..

ko keja kafe ke dulu?

simple navigation

Followers